8 tips voor het optimaal inzetten van hashtags!

← terug naar Blog

Inga Veenstra 🕑 1-2 minuten 🗓️ 31-01-2020

Hashtags zijn een must voor het vergroten van de naamsbekendheid van je merk en het bereiken van potentiële klanten. Ze zijn dan ook erg populair en worden veel gebruikt. Om een merk te laten groeien door het gebruik van hashtags, moeten de hashtags wel op de juiste manier worden ingezet. Wij geven jou hier 8 tips over het optimale gebruik van hashtags!

1. Gebruik gemiddeld 9 hashtags per post

Bij elk bericht moet tot ongeveer 9 hashtags gebruikt worden. Statistieken tonen namelijk aan dat posts met ongeveer 9 hashtags het beste presteren (hoog bereik/hoge interactie).

2. Experimenteer met je hashtags

Experimenteer met je hashtags! Monitor welke hashtags zorgen voor een hoge interactie/bereik en welke die mindere cijfers geven.

3. Combineer populaire en niche hashtags

Combineer niche hashtags met populaire hashtags om de beste resultaten te krijgen: dus gebruik bijvoorbeeld #BeBricks met #socialmedia. Als mensen op zoek zijn naar #socialmedia, worden de kansen groter dat ze Be Bricks zullen vinden.

4. Gebruikt een unieke hashtag die verwijst naar jouw bedrijf

Het is belangrijk om je bedrijfsnaam als hashtag te gebruiken om een merk op te bouwen. Gebruik daarom in posts die betrekking hebben op je bedrijf altijd een unieke hashtag die refereert aan jouw bedrijf.

5. Gebruik relevante hashtags die matchen met je post

Het is belangrijk om relevante hashtags te gebruiken bij elke post. Als we vanuit Be Bricks bijvoorbeeld een masterclass geven en we posten een foto met de hashtag ‘blog’ dan komt de hashtag niet overeen met het bericht. Als we een artikel posten over social media, moeten we bijvoorbeeld wél #blog gebruiken. Check dus altijd goed of de hashtag die je gebruikt overeenkomt met de post. Hoe beter je hashtag overeenkomt met je posts, hoe hoger Instagram jouw profiel zal ‘raten’. Met een hoge rating zet het algoritme van Instagram jouw posts hoger in de Instagramfeed dan accounts die minder goed beoordeeld worden door Instagram.

6. Categoriseer je posts aan de hand van hashtags

Hashtags zijn bedoeld om je berichten te categoriseren binnen bepaalde kaders. Je vertelt in een aantal ‘steekwoorden’ waar je post over gaat. Duidelijke hashtags zorgen ervoor dat je geloofwaardiger overkomt.

7. Vertel een verhaal door het gebruik van hashtags

Bedenk dat beschrijvingen en hashtags bij je posts zowel voor jou zijn als voor je volgers. Voeg niet alleen hashtags toe aan je bericht, maar wees ook creatief met woorden. Vertel een verhaal en maak mensen nieuwsgierig.

8. Gebruik korte hashtags

Hou je hashtags kort, krachtig en ‘to the point’. Lange hashtags met veel woorden zijn moeilijk te lezen en moeilijk vindbaar.

Het gebruik van hashtags is een krachtige strategie om de zichtbaarheid van je merk te vergroten en potentiële klanten te bereiken. Door relevante en doelgerichte hashtags toe te voegen aan je social media berichten, kun je je content categoriseren en deelnemen aan grotere gesprekken binnen specifieke communities. Dit stelt je in staat om je merk te positioneren als een autoriteit binnen je branche en om betekenisvolle relaties op te bouwen met je doelgroep. Bovendien bieden hashtags een waardevolle bron van feedback en inzicht in de interesses en voorkeuren van je doelgroep, waardoor je je strategieën kunt aanpassen en optimaliseren voor betere resultaten. Met een slimme en doordachte inzet van hashtags kun je niet alleen je bereik vergroten, maar ook de betrokkenheid bij je content verhogen en uiteindelijk je merkidentiteit versterken. 


We hopen dat je met deze tips nieuwe inspiratie hebt om je Instagramfeed te vullen met originele en strategische hashtags. Vind je het toch lastig? Of wil je meer weten over het strategisch inzetten van hashtags? Neem dan vooral contact met ons op! 

Meer over ons

Ontdek wat wij hebben gedaan voor onze klanten.

Wat onze klanten van ons vinden?

  • Nicky Schieving

    Wij zijn al een behoorlijke periode klant van Be Bricks en zeer happy over de samenwerking. Doordat wij al onze producten zelf maken moeten we vrij snel schakelen op basis van de voorraad. Er zijn dus korte lijntjes nodig. Dit lukt top! Daarnaast denken ze graag mee over slimme dingen om onze ads nog beter te kunnen inzetten.

    Fit Piggy
  • Marc Cornelius

    Samenwerken met Be Bricks is als whiskey. Het wordt met de tijd beter en beter.” “Werken met Be Bricks ervaar ik bij diverse (gezamenlijke) klanten als zeer prettig. Ze denken met mij en de klant mee, nemen initiatief en het belangrijkste: leveren resultaat.

    Marc.nl
  • Justin Frey

    Be Bricks beheert en onderhoudt de socialpages van Culterra en zorgt wekelijks voor frisse teksten. Wij zijn erg tevreden over de communicatie, de nieuwe ideeën en de voortgang die wordt geboekt. Culterra is als merk gegroeid op de online kanalen en krijgen nog maandelijks erg positieve feedback op de content die online verschijnt.

    Supply Chain
  • Wimer Visbeek

    Be Bricks is voor mij een partij waarvan ik niet wist dat ik ze zo heb gemist. Ze zorgen voor goede en leuke content op onze kanalen en spreken daarmee onze huidige én veel nieuwe klanten aan. Het ontzorgt mij veel. Het kost misschien wat geld maar ze verdienen zich, in mijn geval, zeker terug! Ik heb ze al meerdere keren aanbevolen bij collega ondernemers die de sociale media zelf beheren.

    Eigenaar Sanjes Safari
  • Lisa van der Ploeg

    Vanuit Fijn op Vakantie al jarenlang een prettige samenwerking met Be Bricks voor onze social advertising. Maya, Akkelee en hun team zijn specialisten in social advertising en dat merk je in de kwaliteit en resultaten van de advertenties. Daarnaast staat klantvriendelijkheid en een langdurige, duurzame samenwerking voor hun centraal. Ze zijn altijd bereid om (strategisch) mee te denken en staan altijd klaar m.b.t. vragen of verzoeken. Wij zijn super tevreden!

    Manager Marketing & Reserveringen bij Fijn op Vakantie