Wat is social search?
Social search (of social SEO) is het opnemen van relevante zoektermen voor jouw bedrijf op social media. Door relevante zoekwoorden, alt-teksten, titels en je profiel aan te passen aan het zoekgedrag van jouw doelgroep, genereer je meer verkeer naar je pagina. In tegenstelling tot de statische benadering van Google, is social search dynamisch en gepersonaliseerd. Je zoekresultaten op social media worden beïnvloed door onder andere je sociale kring en persoonlijke voorkeuren. Het kan dus zo zijn dat twee personen totaal verschillende zoekresultaten krijgen bij dezelfde zoekopdracht.
Het verschil tussen zoekopdracht op TikTok & Google
Het verschil tussen de zoekopdrachten op TikTok en Google ligt voornamelijk in het type content en het doel van de zoekopdracht. Op TikTok wordt veel gezocht naar gebruikers, trends en authentieke ervaringen, terwijl op Google meer wordt gezocht naar uitgebreide informatie. Dit kan bijvoorbeeld een artikel of website zijn. Op TikTok draait het meer om interactie en entertainment en dit is terug te zien in de zoekopdrachten.
Commercie en authenticiteit: ook de zoekresultaten verschillen
Het verschil tussen de zoekmachine van Google en de zoekmachine van social media platforms is groot. Waar Google steeds meer gedomineerd wordt door commerciële zoekresultaten is dat bij TikTok met name organisch. We nemen als voorbeeld de zoekterm ‘vakantie Spanje’. Deze vullen we in op Google en TikTok om de verschillen naast elkaar te leggen.
- Google toont vooral tekstresultaten met een aantal kleine afbeeldingen.
- Google toont commerciële resultaten van websites waar reizen naar Spanje aangeboden worden.
- TikTok toont video’s van de mooiste vakantiebestemmingen van Spanje.
- Je hoeft nergens op te klikken, de video’s spelen vanzelf af en een nieuwe video start wanneer je verder scrolt.
- TikTok laat weinig tekst zien en veel visueel aantrekkelijke inhoud.
De meeste mensen op social media zijn op zoek naar ervaringen van andere mensen. Op TikTok is dit veel en goed te zien. Op Google zijn daarentegen weinig ‘echte ervaringen’ te zien. Het zijn in het voorbeeld vooral bedrijven die een reis aanbieden naar Spanje en deze bedrijven zullen natuurlijk geen slechte dingen zeggen over hun vakanties. Daarom vinden mensen de ervaringen van anderen belangrijk.
Keyword onderzoek op TikTok
Een TikTok keyword onderzoek is handig om uit te voeren voor het optimaliseren van je TikTok account. Een keyword onderzoek kun je op verschillende manieren doen. De eerste manier is het gebruiken van het TikTok Creative Center. In het TikTok Creative Center ga je naar ‘keyword insights’. Hier kun je vervolgens populaire keywords vinden of zelf een keyword zoeken. Het Creative Center toont wel alleen keywords die worden gebruikt in advertenties, waardoor veel keywords niet in de lijst worden opgenomen.
Een andere manier om achter populaire keywords te komen is door simpelweg een keyword in de TikTok zoekbalk in te vullen en vervolgens te kijken naar de resultaten. Als je zoekt naar een keyword en je scrolt naar beneden kom je nog meer relevante keywords tegen onder het kopje ‘anderen zochten op’. Zo kun je achter veel relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep komen.
Wist je dat Pinterest altijd een aantal maanden voorloopt op andere social media? Hier kun je dus ook populaire keywords vinden.
Instagram
We hebben het nu vooral gehad over TikTok, maar er zijn natuurlijk meer social media platforms waar op gezocht kan worden. TikTok is op dit moment wel de best werkende social media zoekmachine, maar er wordt ook veel gezocht op Instagram. Instagram werkt niet zo goed als TikTok, omdat zoekresultaten geen berichten zijn, maar accountnamen. Je kunt er wel voor zorgen dat jouw account beter wordt gevonden in de zoekmachine. Hiervoor hebben we een aantal handige tips.
- Optimaliseer je profielpagina en posts: Om beter gevonden te worden, kun je veelgezochte zoekwoorden aan je profiel en posts toevoegen. Doe een zoekwoordenonderzoek om te kijken welke zoekwoorden relevant zijn voor je doelgroep en matchen met de producten of diensten die je aanbiedt.
- Post consistent en zorg voor interactie: Likes, saves, shares, reacties en kijktijd zijn belangrijk om hoger te komen in de zoekresultaten, post daarom consistent.
- Zorg voor hoogwaardige visuele content: Je kunt wel consistent posten, maar als de content niet goed in elkaar zit en niet aansluit bij de doelgroep heb je er nog niets aan. Zorg er dus voor dat je content van hoge kwaliteit is.
- Dit was weer veel informatie over social media waar je mee bezig kunt. Klinkt als veel werk zeker? Gelukkig is dit waar wij goed in zijn. We kunnen jouw social media een boost geven en je hoeft er zelf niet meer naar om te kijken.
Klinkt dit goed? Neem gerust contact met ons op of vraag gratis campagne advies aan.