De vraag
Hoe kunnen we voordat het tuinmeubelenseizoen begint het merk op de kaart zetten zodat mensen geïnspireerd raken en tijdens het seizoen overgaan tot aankoop?
Onze aanpak
We hebben vol ingezet op inspiratie. Zowel met de vormgeving van het materiaal als met het type social advertising campagnes. Twee maanden voor de start van het seizoen hebben we een leadcampagne opzet waarbij mensen de mogelijkheid hadden om een tuininspiratiegids te downloaden door een formulier in Facebook/Instagram in te vullen. Na het invullen van de gegevens kwamen deze personen in een mailflow terecht waarbij de lead warm werd gehouden tot aan de start van het seizoen. Bij de ads van deze campagne hebben we de online inspiratiegids door middel van animerende effecten weergegeven, zodat mensen het gevoel kregen echt een gids door te bladeren.
Sinds de komst van de iOS14 update is het steeds moeilijker om de online handelingen van mensen te tracken. Het is daardoor steeds belangrijker om (remarketing)groepen te verzamelen op basis vanuit acties die zij binnen in Facebook uitvoeren, bijvoorbeeld de interactie met ads. We hebben daarom ook een Instant Experience opgezet. Een Instant Experience is een ervaring op volledig scherm die wordt geopend als iemand op je advertentie tikt. Het is zeer geschikt om (populaire) producten in weer te geven en een bepaalde sfeer af te beelden. De merkbeleving speelt hierbij de hoofdrol. We konden vervolgens op basis van interactie met deze experience gaan retargeten in conversiecampagnes.
Het resultaat
De leadcampagne heeft in de twee maanden voor de start van het seizoen leads gegenereerd voor €0,88 per lead en de kosten per klik bedroegen €0,12. We konden dus in een korte periode voor een laag bedrag een grote groep mensen toevoegen aan de mailflow die was samengesteld om het seizoen in te luiden.
Mensen keken gemiddeld 30 seconden naar de Instant Experience en kregen hierdoor veel verschillende onderdelen van het merk te zien: populaire producten, inspiratiefoto’s van tuinen, sfeervideobeelden, de showroom en de inspiratiegids. De Instant Experience had een doorklikratio van 6% en de kosten per klik bedroegen €0,07.
Bij de start van het seizoen hebben we ons budget verschoven naar conversiecampagnes en actiecampagnes van bepaalde producten. We konden daarbij gebruik maken van de remarketinggroepen uit bovenstaande campagnes (o.b.v. leadform ingevuld, videokijktijd, interactie met ads). Al in mei hadden we een ROI behaald van 7,14%.